En dan is je kind ineens 4 jaar en gaat het naar school én de buitenschoolse opvang! Superstoer natuurlijk! Doorstromen van de peuteropvang naar onze BSO gaat in de regel soepel. Kinderen blijven tot 6 jaar in dezelfde groep: de Rupsen. Er verandert in dat opzicht niet zo veel. Als je kind moet wennen aan een nieuwe klas of een nieuwe juf op school, is het fijn als het ’s middags onze vaste pedagogisch medewerker ziet.
Als kinderen nieuw zijn op ons kindcentrum dan mogen jij en kind het kind eerst een middagje komen kijken. We leggen jullie dan graag alles uit over de BSO. Start de opvang binnenkort? Dan mag je kind vooraf 2 dagdelen komen wennen. Het is aan de ouders of zij hier gebruik van willen maken.
Als je kind in groep 3 of 4 zit van de basisschool, kan het doorstromen naar de Wolven (6+ jaar). In overleg met jou bekijken we wanneer jouw kind doorstroomt. Is dat rond de verjaardag, na de zomervakantie, of samen met een vriendje?
De mentor gaat met je kind mee wennen op de nieuwe groep. Dat is fijn en vertrouwd! Hij of zij maakt je kind wegwijs in de nieuwe groep en haalt je kind weer op op de afgesproken tijd. Meestal doen wij dit zo’n 3 keer. Maar ook dat verschilt per kind. Hoe dan ook: we stemmen het altijd samen met ouders af.
Als een kind in groep 3 of 4 zit van de basisschool, kan het doorstromen naar de Wolven (6+ jaar). Per kind en situatie wordt bekeken wanneer dit moment plaatsvindt. Net als bij de overgang van de peuter/kleutergroep naar de Konijnen wordt er altijd rekening gehouden met de groepsgrootte en samenstelling van de groep. Met ouders wordt goed afgestemd welk moment geschikt is: is dat rond de verjaardag, na de zomervakantie, of samen met een vriendje?
Wij streven ernaar meerdere kinderen tegelijkertijd over te plaatsen zo hebben zij steun aan elkaar. Criteria daarbij zijn klasgenoten bij elkaar , leeftijdsgenoten of vriendjes.
De mentor gaat met het kind mee wennen op de nieuwe groep. De mentor draagt informatie over aan de mentor van de nieuwe groep en blijft even aanwezig bij de kinderen. Hij helpt het kind op gang in de nieuwe groep met spel en neemt daarna afscheid. Op de afgesproken tijd komt de mentor het kind weer ophalen. Er wordt per kind gekeken hoe lang deze wenperiode duurt, wij streven hierbij naar 3 momenten waarbij het aantal uren dat het kind op de nieuwe groep is zich steeds verder uitbreidt.
Als kinderen nieuw zijn op de Boomhut kunnen zij vanaf groep 3 kiezen voor de Wolven.
Er worden uiteindelijk twee dagdelen afgesproken om te wennen. Het is aan de ouders of zij hier gebruik van willen maken. Tijdens deze wendagdelen zal voornamelijk aandacht besteed worden aan het vertrouwd raken met de omgeving en de pedagogisch medewerker en het goed op elkaar afstemmen van gewoontes, rustmomenten en pedagogische aanpak thuis en op Kindcentrum De Boomhut.
Als je kind in groep 3 of 4 zit van de basisschool, kan het doorstromen naar de Vossen (8+ jaar). In overleg met jou bekijken we wanneer jouw kind doorstroomt. Is dat rond de verjaardag, na de zomervakantie, of samen met een vriendje?
De mentor gaat met je kind mee wennen op de nieuwe groep. Dat is fijn en vertrouwd! De mentor maakt je kind wegwijs in de nieuwe groep en haalt je kind weer op op de afgesproken tijd. Meestal doen wij dit zo’n 2 keer. Maar ook dat verschilt per kind. Hoe dan ook: we stemmen het altijd samen met ouders af.
Als kinderen nieuw zijn op De Boomhut kunnen zijn vanaf groep 8 kiezen voor de Vossen
Sem (10) gaat een dag naar de buitenschoolse opvang.
14:00 uur:
Zo, de school is uit. Sem pakt zijn schooltas en loopt naar de Vossen. Het is vandaag maandag en dat is leuk want dan gaat zijn vriendje Fynn ook naar de BSO. ‘Hey Fynn, ga je mee naar De Vossen?’
14:30-15:00 uur:
De jongens gaan aan tafel in de BSO. Andere kinderen schuiven ook aan. De pedagogisch medewerker heeft een kan met drinken en een grote bak fruit klaargezet. Lekker even rustig bijkomen na een dag school. ‘Was het leuk op school?’, vraagt Tim. ‘Hebben jullie zin om straks met techniek aan de slag te gaan? Ik heb een oude radio meegenomen. Zullen we die uit elkaar halen en proberen weer in elkaar te zetten?’ ‘Ja, tof!’, klinkt de groep in koor. Een paar kinderen zeggen liever een portret op doek te schilderen. Medewerker Lisa organiseert dat. Andere kinderen gaan van tafel om te chillen met een Donald Duck.
15:00 tot 16:30 uur:
‘Oké, daar gaan we dan’, zegt Tim. De radio ligt op de tafel en de kinderen demonteren gezamenlijk de radio. Hij wordt vakkundig gesloopt:) En ja, dan weer in elkaar zetten. Dat is nog niet gemakkelijk! Maar met gezond verstand én een beetje hulp van Tim, lukt het prima! Weer wat geleerd over techniek vandaag!
16:30 tot 17.00 uur:
‘Dat was vet he, Fynn?’, zegt Sem. ‘Ik heb wel dorst gekregen!’ Sem en Fynn pakken nog iets te drinken en eten een cracker. ‘Zullen we ff chillen met een Donald Duck?’
vanaf 17:00 uur:
Sem en Fynn mogen naar huis. Tot donderdag!’, zeggen Tim en Lisa. De vrienden pakken hun fiets en gaan samen naar huis. Dat was weer een leuke middag!
Martijn (8) gaat een dag naar de Avontuur BSO.
14:00 uur:
Zo, de school is uit. Martijn zoekt zijn schooltas. Het is dinsdag dus dat betekent dat hij naar de Avontuur BSO gaat.
14:30-15:00 uur:
Hehe, ff rustig aan tafel. De pedagogisch medewerker heeft een kan met drinken en een grote bak fruit klaargezet. Lekker even rustig bijkomen na een dag school. ‘Was het leuk op school?’, vraagt Tim. ‘Hebben jullie zin om straks te hockeyen? Of zullen we een hindernisbaan maken?’ ‘Hindernisbaan!’, klinkt de groep in koor.
15:00 tot 16:30 uur:
‘Oké, we gaan, ik heb alles buiten klaargezet’, zegt Tim. En ja hoor, er is een heus parcours uitgezet. Martijn klimt, rent en springt. Het laatste stuk moet ‘ie zelfs tijgeren! Superleuk maar je wordt er wel moe van!
16:30 tot 17.00 uur:
‘Dat was leuk he, Martijn?’, zegt Tim. ‘Ik heb wel dorst gekregen!’ Tim pakt nog iets te drinken en eet een cracker. Samen met zijn vriendje Kees gaat ‘ie nog even een Donald Duck lezen.
17:30 tot 18:30 uur:
‘Hi liefje, heb je een leuke dag gehad?’ Mama komt Martijn ophalen. Ook de vader van Kees komt er al aan. ‘Wat gaan we eten mama?’ ‘Boerenkool met worst.’ ‘Lekker!’ ‘Tot donderdag Martijn!’, zegt Tim. Martijn stapt bij mama in de auto op weg naar huis. Én de boerenkool met worst. Wat zal hij goed slapen na zo’n actieve middag!
Sophie (6) gaat een dag naar de buitenschoolse opvang .
14:00 uur:
Zo, de school is uit. Sophie pakt haar schooltas. Het is vandaag donderdag en dat is leuk want dan gaat haar vriendinnetje Kim ook naar de BSO. ‘Hoi Kim, ga je mee naar De Konijnen?’
14:30-15:00 uur:
Beide meiden gaan aan tafel in de BSO. Andere kinderen schuiven ook aan. De pedagogisch medewerker heeft een kan met drinken en een grote bak fruit klaargezet. Lekker even rustig bijkomen na een dag school. ‘Was het leuk op school?’, vraagt Tim. ‘Hebben jullie zin om straks buiten levend stratego te spelen? Of zullen we hockeyen?’ ‘Levend stratego!’, klinkt de groep in koor. Een paar kinderen zeggen liever een portret op doek te schilderen. Medewerker Lisa organiseert dat. Andere kinderen gaan van tafel om te chillen met een Donald Duck.
15:00 tot 16:30 uur:
‘Oké, jassen aan’, zegt Tim. Buiten maken we twee groepen: de rode en de blauwe. Sophie en Kim zitten gelukkig in dezelfde groep. De vlaggen worden verstopt en het is de bedoeling dat ze de vlag van de tegenpartij stelen. Superspannend!
16:30 tot 17.00 uur:
‘Dat was leuk he, Kim?’, zegt Sophie. ‘Ik heb wel dorst gekregen!’ Sophie en Kim pakken nog iets te drinken en eten een cracker. ‘Zullen we ff op de kussens liggen kletsen?’
17:30 tot 18:30 uur:
‘Hi liefje, heb je een leuke dag gehad?’ Mama komt Sophie ophalen. Ook de vader van Kim komt er al aan. ‘Wat gaan we eten mama?’ ‘Boerenkool met worst.’ ‘Lekker mama!’ ‘Tot volgende week Sophie!’, zeggen Tim en Lisa. Sophie stapt bij mama in de auto op weg naar huis. Én de boerenkool met worst!
Saar (4) gaat een dag naar de buitenschoolse opvang
15:15 uur:
Zo, de school is uit. Saar pakt haar schooltas. Het is vandaag donderdag en dat is leuk want dan gaat haar vriendinnetje Fenna ook naar de BSO. Zij is nog geen 4 maar komt straks ook.
15:30-16:00 uur:
Beide meiden gaan aan tafel. Andere kinderen schuiven ook aan. Joepie, daar is Fenna ook! En het is superleuk dat er ook kleintjes zijn van 2 jaar zijn. De pedagogisch medewerker heeft een kan met drinken en een grote bak fruit klaargezet. Saar kan even rustig bijkomen na een dag school. ‘Was het leuk op school?’, vraagt Lisa. ‘Zullen we straks koekjes bakken?’ ‘ Ja, leuk!’, zeggen Saar en Fenna in koor.
16:00 tot 17:00 uur:
‘Oké, stroop je mouwen op’, zegt Lisa. De meiden doen alle ingrediënten in een grote bak en gaan fanatiek kneden! Daarna mogen ze het deeg in de koekjesvormen doen. Dat is nog niet gemakkelijk! Maar met een beetje hulp van Lisa, lukt het prima! En nu de oven in! Mmm...wat ruikt het heerlijk!
17:00 tot 17.30 uur:
‘Mmm, lekker he?’, zegt Saar. Ja, natuurlijk proeven we een koekje. De rest gaat mee naar huis. ‘Ik heb wel dorst gekregen!’ Saar en Fenna pakken nog iets te drinken en eten een cracker. ‘Kom, we gaan ff naar de kleintjes.’
17:30 uur:
‘Hi liefje, heb je een leuke dag gehad?’ Mama komt Saar ophalen. Ook de vader van Fenna komt er al aan. ‘Kijk mama, koekjes!’ ‘Heerlijk lieverd!’ Mama praat nog even met Lisa over het wel en wee van Saar en dan nemen ze afscheid. ‘Tot volgende week Saar!’, zegt Lisa. Saar stapt bij mama in de auto op weg naar huis. Met heerlijke koekjes!
.
Goed wennen vinden wij zeer belangrijk. Jij moet als ouder je kindje met een gerust gevoel bij ons achter kunnen laten. En je kind gaat wennen aan dat ‘papa of mama’ weggaat, maar ook weer terugkomt. Hoe jij en je kindje wennen aan de opvang kunnen wij niet zeggen. Dat zullen we ervaren. Wel doen wij er alles aan dat dat zo soepel en fijn mogelijk voor jullie verloopt.
Voordat je kind voor het eerst naar onze opvang komt, nodigen wij jou en je kind uit om een half uurtje te komen kijken op de groep waar je kind straks naartoe gaat. Even de sfeer proeven, kijken hoe het gaat. En als er bijzonderheden zijn over je kind, kun je dit direct bespreken met de beroepskrachten. Ook kun je je vragen stellen.
We spreken altijd af om twee wenmomenten te komen wennen. Mochten er meer wenmomenten nodig zijn, dan bespreken we dat. Ieder kind is anders namelijk, en zowel jij als je kindje moeten je hier goed bij voelen.
Het ontdekken en beleven van de natuur en het leren omgaan met dieren is bij Kindcentrum De Boomhut heel belangrijk. De kinderen spelen veel en we gaan zo vaak mogelijk de natuur in.
De kinderen spelen buiten op het eigen terrein en de medewerkers gaan regelmatig naar de sportvelden vlakbij de locatie, het Argonnepark om te spelen, picknicken of naar het dorp om een boodschap te doen.
Bij slecht weer kunnen we gebruik maken van een gymzaal waar we met de kinderen allemaal verschillende gymspelletjes doen of een klimparcours uitzetten met zachte schuimblokken.
Het ontdekken en beleven van de natuur en het leren omgaan met dieren is bij Kindcentrum De Boomhut heel belangrijk. De kinderen spelen veel en we gaan zo vaak mogelijk de natuur in.
De kinderen spelen buiten op het eigen terrein en de medewerkers gaan regelmatig naar de sportvelden vlakbij de locatie, het Argonnepark om te spelen, picknicken of naar het dorp om een boodschap te doen.
Bij slecht weer kunnen we gebruik maken van een gymzaal waar we met de kinderen allemaal verschillende gymspelletjes doen of een klimparcours uitzetten met zachte schuimblokken.
We bieden superleuke activiteiten aan voor kinderen van 2 tot 4 jaar. We werken met thema’s die peuters aanspreken. Er is dan ook altijd een themahoek.
De groepsruimte is zo ingericht dat je peuter gezellig samen met vriendjes kan spelen. Of fijn alleen. We zingen, lezen voor, doen puzzels, of taalspelletjes. Zo leert je kind spelenderwijs veel woorden. En koekjes bakken, beweegspelletjes of een mooi schilderij maken? Ook dat doen we op onze peuteropvang!
En we vinden het ook leuk om samen op pad te gaan. Een boodschap doen in Ter Aar, even naar de speeltuin. Lekker naar buiten dus!
Lisa (3) gaat naar de peuteropvang
Vroege peuteropvang
07:30 uur tot 08:30 uur:
‘Kom Lisa, we gaan. Mama gaat werken en jij mag fijn spelen.’ Lisa komt om 08:00 uur aan bij de peuterspeelzaal. Direct gaat ze aan tafel, want er ligt een leuke puzzel klaar.
08:20 uur tot 08:30 uur:
De beroepskrachten dragen de kinderen over aan de peuterspeelzaalmedewerker.
11:45 tot 12:00 uur:
Lisa heeft weer een leuke ochtend gehad. Er werd voorgelezen, gezongen en er was een activiteit in het thema ‘mijn familie.’ Lisa en aantal andere kinderen wordt nu door de pedagogisch medewerker van Kindcentrum De Boomhut uit de groep gehaald om de middag door te brengen bij Kindcentrum De Boomhut.
12:15 uur tot 13:00 uur:
Lekker, tijd voor de lunch! ‘Waar heb je zin in, Lisa?’ Vandaag wordt het een boterham met humus en met appelstroop. Met een glas melk.
13:00 uur tot 14:00 uur:
Lisa is best moe en rust op een stretcher in de ruimte. Andere kinderen die niet moe zijn, gaan spelen.
14:00 uur tot 14:30 uur:
‘Kom, we gaan naar buiten. De fietsjes staan al klaar.’ Lisa springt op de fiets en gaat het hele plein over.
14:30 uur tot 14:45 uur:
‘Ga maar snel naar de wc hoor!’
14:45 uur:
‘Komen jullie aan tafel? Ik heb puzzels en klei klaargelegd.’ Andere keren zingen we een liedje of lezen een boekje.
15:00 uur tot 15:15 uur:
Sommige kinderen worden nu opgehaald.
15:15 uur:
Leuk, de oudere kinderen van de BSO komen uit school. We voegen samen. Lisa vindt het altijd leuk om met ‘de groten’ te spelen.
15:15 uur tot 15:30 uur:
‘Komen jullie aan tafel? Tijd om te drinken en een lekker koekje.'
15:30 uur tot 16:15 uur:
Tijd voor de kinderen om vrij te spelen. Lisa duikt met haar vriendinnetje Kim in de poppenhoek.
16:30 uur tot 16:45 uur:
Van al dat spelen krijg je dorst! Tijd voor drinken en een stukje fruit.
16:45 uur tot 18:00 uur:
Joepie, daar is papa! Hij haalt Lisa vandaag op. ‘Hoe is het gegaan?, vraagt papa aan de pedagogisch medewerker. De medewerker legt uit hoe Lisa’s dag was en wat voor avonturen ze vandaag weer heeft beleefd! ‘Tot volgende week, Lisa!’
Goed wennen vinden wij zeer belangrijk. Jij moet als ouder je kindje met een gerust gevoel bij ons achter kunnen laten. En je kind gaat wennen aan dat ‘papa of mama’ weggaat, maar ook weer terugkomt. Hoe jij en je kindje wennen aan de opvang kunnen wij niet zeggen. Dat zullen we ervaren. Wel doen wij er alles aan dat dat zo soepel en fijn mogelijk voor jullie verloopt.
Voordat je kind voor het eerst naar onze opvang komt, nodigen wij jou en je kind uit om een half uurtje te komen kijken op de groep waar je kind straks naartoe gaat. Even de sfeer proeven, kijken hoe het gaat. En als er bijzonderheden zijn over je kind, kun je dit direct bespreken met de beroepskrachten. Ook kun je je vragen stellen.
We spreken altijd af om twee wenmomenten te komen wennen. Mochten er meer wenmomenten nodig zijn, dan bespreken we dat. Ieder kind is anders namelijk, en zowel jij als je kindje moeten je hier goed bij voelen.
Wat is er fijner dan lekker buitenspelen? Wij kunnen het niet bedenken! Het ontdekken en beleven van de natuur en het leren omgaan met dieren, is bij Kindcentrum De Boomhut heel belangrijk. De kinderen spelen veel buiten op ons eigen ‘zintuigenplein’. Hier staan eetbare planten, wuivende grassen en veel verschillende bodembedekkers waar kinderen kunnen voelen, proeven en bewegen. Dat is pas een avontuur!
Ook gaan we vaak op pad! Bijvoorbeeld naar het Argonnepark. Lekker de natuur in voor een gezonde picknick. En ja, dat kinderen dan wat vies worden, dát hoort erbij vinden wij. Zeg nou zelf: vond je het vroeger ook niet te gek om in plassen te springen?
De activiteiten die wij aanbieden op ons dagverblijf zijn gericht op verschillende leeftijden.
Elk kind heeft in elke leeftijdscategorie behoefte aan een ander aanbod.
Natuurlijk wordt je baby’tje veel geknuffeld bij ons. Dat vinden wij een van de leukste ‘activiteiten!’ Liefdevolle verzorging noemen we dat. Bij baby’s kijken we waar het kind op dat moment behoefte aan heeft. Is het een spelletje met de bal? Willen ze vooral geknuffeld worden of juist lekker zelf ontdekken? En ook de baby’s gaan bij ons naar buiten in een veilige omgeving. Supergezond!
Dreumesen hebben vooral behoefte aan de oefening van hun (grove) motoriek. Lekker veel bewegen en ontdekken wat ze allemaal al kunnen. De ruimte is ingericht me veel klim en kleutermateriaal en hoekjes waar ze in weg kunnen kruipen: Kiekeboe!
Peuters zijn al veel meer betekenisvol bezig in de huishoek of maken bouwwerken met de grote blokken. Ze werken ook aan tafel en verfijnen spelenderwijs hun fijne motoriek. Zij kunnen aan activiteiten meedoen waar een wat langere spanningsboog voor nodig is.
Joep (2,5) gaat een dag naar het kinderdagverblijf.
07:00 uur tot 09:30 uur:
‘Goedemorgen Joep, leuk dat je er weer bent!’ Tussen 07:00 en 09:30 uur worden de kinderen gebracht. Mama overlegt nog even met de pedagogisch medewerker, want Joep had niet zo goed geslapen. En Joep? Die is al meteen gaan spelen. Er ligt genoeg leuk materiaal!
09:30 tot 10:00 uur:
Joep gaat naast zijn vriendje Tim zitten. Gezellig! We eten samen fruit en drinken water, maar niet voordat we eerst met zijn allen een liedje hebben gezongen!
10:00 tot 11:45 uur:
Fijn, we gaan buitenspelen. Daar heeft Joep veel zin in. Maar er zijn ook kinderen die binnen spelen en baby’tjes die naar bed gaan.
11:45 tot 12.30 uur:
Van dat buitenspelen krijg je trek! ‘Kom je aan tafel Joep voor een lekkere warme maaltijd?’
12.45 tot 14.45 uur:
Joep had vannacht niet zo goed geslapen, dus fijn dat hij nu even zijn vaste bed kan opzoeken. Zijn vriendje Tim is iets ouder en gaat nu een 3+ activiteit. De jongste kinderen die wakker gaan vrij spelen en/of krijgen een activiteit aangeboden. ‘Slaap lekker, Joep!’
15:00 tot 15:30:
Weer helemaal uitgerust en opgefrist gaat Joep nog een keer aan tafel. We eten een lekkere cracker, gezonde groentes en drinken iets.
15:30 uur tot 17:00 uur:
‘Dag baby’, zegt Joep. Ja, baby’tjes hebben meer slaap nodig dus die gaan voor de tweede keer naar bed. ‘Wat ga jij doen, Joep?’ Lekker spelen in de bouwhoek!
17:00 uur tot 18:30 uur:
Joepie, daar is papa! Hij haalt Joep vandaag op. Ook de andere kinderen worden opgehaald en gaan naar huis. Papa overlegt nog even met de medewerkers. Hoe is zijn dag geweest? Het wordt allemaal vertelt en is ook terug te vinden in de ouderapp. Handig! ‘Dag Joep, tot woensdag!’
Vanmorgen zijn we met een aantal guppies op avontuur geweest in het Argonnepark. Wat was het leuk om te glijden van de glijbaan, schommelen en de vogels te zien vliegen. Zingend liepen wij weer terug richting 'De Boomhut' ... See MoreSee Less
Comment on Facebook
Wat leuk
Culinair, wat wil jij maken voor de dieren? “Sushi” voor de konijnen, pinda’s rijgen voor de vogels of andere hapjes. Snijden, uithollen, rijgen. De lekkerste creatie die jij kan verzinnen! ... See MoreSee Less
Comment on Facebook
Wat een sneeuwpret hebben wij tijdens #hartjewinter met een gevarieerd activiteitenprogramma❄️☃️ Van de baby’s die voor het eerst sneeuw zagen (voelen en proeven) tot de BSO’ers die samenwerken om een sneeuwpop te maken. De peuters maakten een winterwandeling en kwamen dierensporen tegen en dat levert dan weer de leukste ges#IVNken op. #IVN ... See MoreSee Less
Comment on Facebook